Nmwendwa / Sipi Falls - Reisverslag uit Mbale, Oeganda van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu Nmwendwa / Sipi Falls - Reisverslag uit Mbale, Oeganda van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu

Nmwendwa / Sipi Falls

Blijf op de hoogte en volg Joke & Fred

25 Juli 2013 | Oeganda, Mbale

8 uur ontbijt, dus hebben uit kunnen slapen. Na het ontbijt gaan we lopend de omgeving bekijken. Hebben contact met de lokale bevolking. Zien hoe ze wonen, wat voor producten ze verbouwen. Het melken van de koeien gaat allemaal nog met de hand. Overal staan veel fruitbomen. Mango, sinaasappels, mais, suikerriet, Jac fruit. Het Jac fruit is hier in de Uganda de meest gegeten vrucht. Het suikerriet word op het land geperst en van het sap een alcoholische drank gestookt. Het meegebrachte solar lampje heb ik nog niet aan een familie kunnen geven. De huisjes waar we langs kwamen hadden een solar paneel op het dak. De kinderen "kunnen" dus 's-avonds hun huiswerk maken. De komende dagen zullen we wel iemand tegenkomen die we er blij mee kunnen maken. Om twee uur rijden we naar Sipi Falls. De weg is redelijk, hoewel er stukken bij zijn vol met kuilen. De busjes zwalken van links naar rechts. (in Uganda rijden ze links). De lodges waar we twee nachten verblijven liggen op een helling met een prachtig uitzicht. De groep is gesplitst over twee lodges. Vooraf had de gids ons al gevraagd of we er problemen mee hadden of we met nog twee andere stellen naar de Lacam Lodge wilden. Er was nogal veel hoogte verschil met trappen en hij vond dat wij dat qua conditie wel aankonden. Geen probleem dus. De sporttassen werden trouwens naar onze hut gedragen. Er is geen elektriciteit, behalve bij de bar en ook de trappen zijn verlicht. De lodges zelf zijn voorzien van olielampen. Wel sfeervol, maar onhandig als je (Joke) je haar wilt föhnen of een accu op wilt laden, maar dat kon dus bij de bar.Na het gezamenlijke diner (een deel van de groep verblijft in een lodge 10 minuten verderop) en nog een afzakkertje en gaan onder de wol.

• 28 Juli 2013 - 10:39

Barbara:

Jac fruit. heerlijk. Ben er wel twee dagen ziek van geweest. (allergie) Had ik er misschien niet zoveel van moeten eten. Ja Joke, toch wel stoer dat je overal op de wereld een plek kan vinden om je haar te föhnen. En dat lampje krijgt vast een goede bestemming. Leuk dat er hutten zijn met zonne energie panelen.

Verslag uit: Oeganda, Mbale

Fred & Joke in Oeganda

Dit is het land van de dichte wouden, gorilla's en chimpansees, maar ook van savannelandschappen met leeuwen, zebra’s en giraffen. Uganda heeft een paradijselijke natuur, een zeer hartelijke bevolking en staat hopelijk garant voor een rondreis vol avontuur bij de bron van de Nijl.

This is the land of dense forests, gorillas and chimpanzees, but also of savanna landscapes with lions, zebras and giraffes. Uganda has a natural paradise, a very cordial population and is hopefully guarantee a trip full of adventure at the source of the Nile.

Esta es la tierra de los bosques densos, los gorilas y los chimpancés, sino también de los paisajes de sabana con leones, cebras y jirafas. Uganda tiene un paraíso natural, una población muy cordial y espero que se garantiza un viaje lleno de aventuras en la fuente del Nilo.

Aquesta és la terra dels boscos densos, els goril · les i els ximpanzés, sinó també dels paisatges de sabana amb lleons, zebres i girafes. Uganda té un paradís natural, una població molt cordial i espero que es garanteix un viatge ple d'aventures a la font del Nil

این سرزمین جنگل های انبوه، گوریل و شامپانزه، بلکه از مناظر دشت بی درخت با شیر، گورخر و زرافه است. اوگاندا دارای یک بهشت طبیعی، جمعیت بسیار صمیمی است و امیدوارم تضمین یک سفر پر از ماجراجویی در منبع رود نیل.