Murchinson national park - Reisverslag uit Pakwach, Oeganda van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu Murchinson national park - Reisverslag uit Pakwach, Oeganda van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu

Murchinson national park

Blijf op de hoogte en volg Joke & Fred

27 Juli 2013 | Oeganda, Pakwach

Een vroege start vandaag. Half zeven ontbijt en om 7 uur vertrek naar Murchison National Park. We moeten een behoorlijke afstand overbruggen. We rijden 400km van oost naar west. De wegen zijn goed, maar de eerste 60km zijn erg slecht. De chauffeurs (we rijden met 3 4x4 busjes) moeten weer allerlei kuilen omzeilen. Ondanks het slechte stuk winnen we tijd en hebben onderweg nog een lokale markt langs de weg bezocht. Daar loop je dan met 18 witte mensen tussen enkele honderden Oegandezen. Gelachen is er om de korte broeken waarin sommigen van ons lopen. Wat gesprekjes gevoerd met de bevolking over de diverse etenswaren, zoals bergen met gedroogde schijfjes zoete aardappelen. Worden in grote zakken mee naar huis genomen. Op de markt is alles te koop. Van kruiden, bonen tot koeien, geiten en kippen aan toe. Taxi busjes zitten vol met mensen en boven op het dak liggen zakken met wortels, kolen, kleding. Ook kippen gaan mee en hangen op hun kop levend aan de imperiaal. Is ook hier verboden, maar men doet het toch.
Messen werden geslepen door iemand zittend op een fiets die deels was omgebouwd tot slijpmachine. Op de plaats van het stuur zat nu een slijpschijf die door te trappen werd rondgedraaid. Je kon niet zomaar van alle mensen een foto maken, maar door me soms wat verdekt op te stellen (hoe doe je dat als blanke op zo'n markt) toch wat leuke kiekjes kunnen maken. In het plaatsje Lira een tussenstop gemaakt voor de lunch. Lekker om te gaan eten, maar vooral om weer even de benen te strekken. Na een paar uur rijden na de lunch komen we om half vijf aan in Fort Murchison aan de rand van het Murchison National Park. Langs de Nijl stonden vroeger veel forten en deze lodge is een beetje in die stijl nagebouwd. We slapen in ruime opgezette tenten waarin gewone bedden staan. De tent zelf staat onder een afdak van riet. Het eten is zoals alle dagen weer voortreffelijk en als toetje hebben we twee taarten. Één van onze groepsleden is jarig en de gids had eea kunnen regelen. Zelf hadden we gisteren magic candles gekocht in een klein winkeltje (na het uitblazen gaan ze weer aan) tot grote hilariteit van de obers die het nog nooit hadden gezien. Ze probeerden ze steeds uit te blazen om de taarten aan te snijden.......... Na nog een lekker wijntje op het buitenterras ( net zo warm als binnen - 28graden) zoeken we onze tenten op. Morgen vroeg op voor twee gamedrives . We vertrekken om 6 uur omdat in de vroege uren de leeuwen nog erg actief zijn met het vangen van hun prooi..........wordt vervolgd

• 27 Juli 2013 - 22:59

Lia:

Als jullie praten met de plaatselijke bevolking, doe je dat dan in het engels of hebben jullie een tolk?

• 27 Juli 2013 - 23:53

Lonny:

Jullie reisverslagen zijn geweldig. Je proeft gewoon het sfeertje, waar jullie inzitten.
    Hebben jullie nog een plekje over in de rugzak? Dan kruip ik er gauw in om het met eigen ogen
    te kunnen mee maken.
    Geniet er maar van en ik kijk alweer uit naar het volgende reisverslag.

• 28 Juli 2013 - 00:44

Bart:

Mooie verhalen Fred, mijn dochter is als vrijwilligster in Ghana geweest en als ik jouw verhalen lees zie ik veel overeemkomsten, kun je ook meer foto,s op de site zetten het is een ontzettend mooie omgeving.Ik wens je nog een heel prettig verblijf daar.

• 28 Juli 2013 - 09:44

Cora Van Nijnatten:

Heerlijk om jullie belevenissen te lezen!

• 28 Juli 2013 - 12:16

Jan & Sylvana:

Wat een verhalen, fantastisch gewoon. Wij blijven jullie volgen. Geniet ervan en neem maar een paar miljoen mee.

• 28 Juli 2013 - 22:49

Fred Van Der Ven:

Hoi Bart, veel foto's plaatsen gaat niet lukken. Ik neem er enkele met mijn telefoon en die kan ik plaatsen. De rest staat op SD kaartjes en er zijn geen mogelijkheden om die via een PC te versturen. Je zult het met m'n verslagen en enkele foto's op deze site of facebook moeten doen :-)

• 29 Juli 2013 - 17:28

Yvonne:

Lieve Fred en Joke,

Jullie hebben al een aantal bijzondere dingen gezien en meegemaakt. Het verslag van jou, Fred, zorgt er voor dat we er een heel klein beetje bij zijn.....
    Ben benieuwd wat 'ons' nog meer te wachten staat :).
    Veel plezier nog verder.
    Liefs,
    Yvonne

Verslag uit: Oeganda, Pakwach

Fred & Joke in Oeganda

Dit is het land van de dichte wouden, gorilla's en chimpansees, maar ook van savannelandschappen met leeuwen, zebra’s en giraffen. Uganda heeft een paradijselijke natuur, een zeer hartelijke bevolking en staat hopelijk garant voor een rondreis vol avontuur bij de bron van de Nijl.

This is the land of dense forests, gorillas and chimpanzees, but also of savanna landscapes with lions, zebras and giraffes. Uganda has a natural paradise, a very cordial population and is hopefully guarantee a trip full of adventure at the source of the Nile.

Esta es la tierra de los bosques densos, los gorilas y los chimpancés, sino también de los paisajes de sabana con leones, cebras y jirafas. Uganda tiene un paraíso natural, una población muy cordial y espero que se garantiza un viaje lleno de aventuras en la fuente del Nilo.

Aquesta és la terra dels boscos densos, els goril · les i els ximpanzés, sinó també dels paisatges de sabana amb lleons, zebres i girafes. Uganda té un paradís natural, una població molt cordial i espero que es garanteix un viatge ple d'aventures a la font del Nil

این سرزمین جنگل های انبوه، گوریل و شامپانزه، بلکه از مناظر دشت بی درخت با شیر، گورخر و زرافه است. اوگاندا دارای یک بهشت طبیعی، جمعیت بسیار صمیمی است و امیدوارم تضمین یک سفر پر از ماجراجویی در منبع رود نیل.