Dag 14 / 15 / 16 - Komodo islands boottrip - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu Dag 14 / 15 / 16 - Komodo islands boottrip - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu

Dag 14 / 15 / 16 - Komodo islands boottrip

Door: FvdV

Blijf op de hoogte en volg Joke & Fred

17 Juni 2014 | Indonesië, Komodo

Om acht uur naar de haven in Labuanbajo. Het is al warm, maar bij de haven staat er een zacht briesje. We zien ons verblijf voor de komende drie dagen al liggen. De Bintang Laut. Een stalen schip met houten opbouw. Benedendeks een groot aantal slaapplaatsen, maar als het goed weer is zullen de meesten met matrassen op het dek of bovendek gaan liggen. Nadat we aan de bemanning zijn voorgesteld vertrekken we. De eerste route voert ons naar een mooie snorkelstek. Alsof we in een aquarium rondzwemmen. De meest exotische vissen hebben we gezien. Na de snorkelduik varen naar het eerste Komodo eiland waar we voor anker gaan. Het eten aan boord is voortreffelijk. Uit de kleine kombuis komen de heerlijkste gerechten. Wel weer met rijst of mihoen. We hebben nog niets anders gehad de afgelopen weken. Hoewel er 's avonds een behoorlijke wind opsteekt gaat een groot deel van de groep op de dekken liggen. Met een klein groepje gaan we naar klein nabijgelegen eilandje voor een full moon kampvuurtje. Een stapel hout was al door de bemanning bij elkaar gesprokkeld en dit was echt gaaf. Het brandde als een tierelier en met een Bintang biertje er bij perfect. Onze gids en een bemanningslid zoeken in het lage water naar mosselen. Nee, geen kleintjes. Ze komen terug met een gigantische mossel van wel 40cm lang. Ze leggen hem in het vuur en nadat ie is opengegaan word het vlees eruit gehaald. Ik ga natuurlijk wel even proeven. Lijkt net draadjes vlees, smaakt zout en je moet er goed op kauwen. Als het vuur bijna uit is gaan we terug naar de boot waar bijna iedereen al slaapt. Wij proberen het eerst nog beneden, maar rond een uur of drie zoek ook ik het hoger op. Wat kussens op de bank gestapeld, een laken en een kussen. Meer heb ik niet nodig.

Om zes uur gaat de motor in de machine kamer draaien en is het tijd om op te staan. Terwijl iedereen zich wat gaat opfrissen lichten ze het anker en varen we naar de aanlegsteiger van Komodo National Park. Voor we met een klein bootje aan land worden gezet eerst ontbijten. Er is zelfs hagelslag, maar smaakt wat anders dan thuis. Aan land gaan we een wandeling maken van ongeveer twee uur en hopen diverse Dragons, waterbuffels en herten te zien. We zijn net op weg en zien al een aantal grote Komodo Varanen. Op gepaste afstand maken we foto's en filmen. Indrukwekkende dieren. Niet zo groot als ik had verwacht, maar toch gauw een meter of drie van kop tot staartpunt. Tijdens de rest van de wandeling zie ik, niet opgemerkt door de rangers, in een klein stroompje een grote slang. Het blijkt een Konings cobra te zijn. Uiterst giftig, maar hij is banger voor ons dan wij voor hem. Na wat kronkelingen is ie verdwenen in het hoge gras. De rest van de wandeling hebben we toch iets meer naar de grond gekeken. Op het pad komt ons tijdens de wandeling nog een varaan tegemoet. Ook die gaat de confrontatie met de groep niet aan en verdwijnt in het hoge gras. Op het eiland is het erg droog. Overal ligt nog een laagje vulkaanstof, afkomstig van de vulkaan bij het eiland Sumbawa. Gelukkig waren we rond de uitbarsting van deze vulkaan niet in dit gebied. Het park is toen gesloten en ook boot verkeer was er nagenoeg niet. Na de lunch maken we de oversteek richting het grootste eiland, maar onderweg gaan we eerst nog even snorkelen bij Pink beach. Ook hier weer een prachtige onderwaterwereld. Enkelen van de groep zien er zelfs een reusachtige schildpad onderwater. De locatie is perfect. Diveerse schepen gaan er voor anker, waaronder een schip wat zo mee had kunnen doen in de film Pirates of the Carribean. Twintig toeristen en 28 bemanningsleden. Voor de happy view dus. Er blijken voornamelijk Russen op te zitten. Rond half vijf lichten we het anker en varen naar onze plek voor de nacht. Een mooie baai, uit de wind en maar 15 minuten varen van de haven van Komodo eiland. Het eiland waar we morgen ook een wandeling gaan maken. Onderweg is de zee behoorlijk onrustig. Grote draaikolken waar de verschillende stromingen elkaar tegenkomen. In de baai is het heerlijk rustig. Bijna geen rimpeltje op het water. Na het eten zoeken een aantal een slaaplek op het dek. Moe van de lange dag en ook de zeelucht.

Onze laatste dag begint ook weer met het geronk van de scheepsmotor. Ik heb heerlijk geslapen op het dek. Rond een uur of drie wel even wakker. Het licht van de maan en de vele sterren verlichten de omgeving. Donker is het niet.
Tijdens het ontbijt varen we naar de aanlegsteiger. We gaan van boord en lopen naar het information center. Als het goed is zien we tijdens de wandeling ook Varanen, maar door het breeding season zijn ze op het eiland moeilijk te vinden. Van de paden mogen we niet af. Een vrouwtjes Varaan legt ongeveer 20-30 eieren die +/- 9 maanden later uitkomen. De temperatuur van de eieren bepaald uiteindelijk of er mannetjes of vrouwtjes uit het ei komen. We zien onderweg een grote Varaan, witte kakatoe's en herten. Als we terug zijn op de boot vertrekken we vrijwel meteen. De kok trakteert ons op gebakken banaan. Een heerlijke snack bij de koffie. We hebben een lange reis voor de boeg. Komen vermoedelijk rond vijf uur aan in de oostelijke haven van Sumbawa. Er schijnt bij de oversteek veel wind en stroming te zijn. De afgelopen dagen heeft de ferry niet gevaren ivm de golfslag. Sinds vanmorgen vaart ie weer en hebben ook wij een overtocht zonder al teveel problemen...........wordt vervolgd

• 17 Juni 2014 - 07:53

Carin:

Wat geniet ik toch van al deze verhalen van jullie. Het is hier ( Almere ) bijna 8 uur en het waaite en miezert..............maar door dit verhaal loop ik in de zon op een, bijna, onbewoond eiland.

Geweldig weer, bedankt voor het meegenieten !!

• 17 Juni 2014 - 08:46

Yvonne:

Leuk verslag weer, Fred. Lijkt me erg mooi, dat snorkelen maar ook de dieren die jullie hebben gezien. Al ben ik zelf niet zo'n held als ze in de buurt komen.
    XX

• 17 Juni 2014 - 09:40

Carine En Pierre:

wow wat hebben jullie het heerlijk!!!
    de boottocht moet werkelijk fantastisch zijn geweest en wat leuk dat jullie varanen hebben gezien.
    Ik kijk al uit naar jullie volgend verslag.

• 17 Juni 2014 - 10:17

Erik:

Gaaf hoor, dat eten was inderdaad formidabele. Krijg alweer trek als ik het lees, en slapen op het dek ja!, jullie spannendste boottocht gaat nog komen ;-) maar dat lees ik later wel :-)