Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu

Havana

Door: Fred van der Ven

Blijf op de hoogte en volg Joke & Fred

14 Juni 2015 | Cuba, Havana

Het is zondagmorgen zes uur. De wekker gaat. Vandaag vertrekken we naar Cuba voor een Fly&Drive vakantie. Om half acht pikken we Riordan op die met ons meerijd naar Schiphol. We zijn ruim op tijd en nadat we onze bagage hebben gedropt kunnen we naar de, als ik de kranten mag geloven, hypermoderne passagiers controle. Een checkpoint met veel kinderziektes zo bleek afgelopen week na de ingebruikname. Ook bij ons ging er wat mis. Mijn handbagage en die van een aantal anderen in de rij ging apart voor een extra check, maar er waren te weinig medewerkers om het allemaal af te handelen. Nee echt vlot gaat het allemaal nog niet. Bij de gate, waar normaal de lange rijen ontstaan, konden we zo doorlopen. Na 10,5 uur komen we om half drie Cubaanse tijd aan in Havana. Het is warm. Een en dertig graden en broeierig. Voor de paspoort en visum controle staan lange rijen. Ik denk de lange rijen te omzeilen door in een korte rij achter een met linten afgezet stuk te gaan staan. Naast ons is een rij voor VIP only. Gaat het sneller? Nee dat niet. In de VIP rij ook niet want daar werden steeds mensen door Cubaanse beambten vooraan in de rij gezet. De sfeer is goed. De douane beambten zijn allemaal jonge vrouwen en zijn vriendelijk. Bij één van die vrouwen vallen de enorm lange nagels op. Enkele centimeters lang en allemaal verschillend van kleur. De duim in de kleuren van de Amerikaanse vlag. Duidelijk een teken van de aankomende veranderingen. Na onze koffers te hebben opgepikt komen we in de aankomst hal. Onze reisagent van Transnico zien we niet staan, maar via een medewerkster van Cubatur komen we in de taxi die ons naar het eerste Hotel zal brengen. Op de luchthaven en onderweg zie we de beroemde Cubaanse Oldtimers. Onze taxi is redelijk modern en gelukkig voorzien van een airco. Vanuit de taxi ziet Cuba eruit zoals ik me had voorgesteld. Slecht onderhouden wegen, oude en veel in slechte staat verkerende gebouwen en huizen. Na ongeveer een half uur komen we aan Hotel Armadores de Santander. Een oud, in koloniale stijl gebouwd Hotel aan de haven en aan de rand van het Historische centrum van Havana. Zowel aan binnen als buitenzijde is het Hotel goed onderhouden. Behalve de lift. Volgens de receptioniste sinds gisteren buiten gebruik.

• 16 Juni 2015 - 14:44

Carine En Pierre:

wat fijn om te horen dat jullie weer een toffe reis hebben gepland!
    Ben benieuwd om jullie verhalen te lezen.
    Wij doen dit jaar 3 weken Pelopponesis (griekenland)

• 16 Juni 2015 - 16:54

Yvonne En Peter:

Heel herkenbaar, wat je schrijft. Fijn in ieder geval dat alles so far so good is.
    Geniet maar lekker, dan kunnen wij weer een aantal leuke verslagen tegemoet zien.
    Groetjes,
    Yvonne en Peter

• 19 Juni 2015 - 22:53

Rien:

Super gave reis gewenst in Cuba. Wat ik er van heb gezien was de moeite waard, hoop dat jullie 'self drive' nog beter zal worden :-) Mucha diversión y buen viaje ! Groet, Rien