Olifantsruggen - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu Olifantsruggen - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu

Olifantsruggen

Door: Fred van der Ven

Blijf op de hoogte en volg Joke & Fred

17 Juni 2015 | Cuba, Viñales

De ¨Drive¨van onze reis begint vandaag. Na het ontbijt lopen we om half negen naar het kantoor waar we de auto op kunnen halen. Het kantoor gaat om negen uur open en als we naar binnen lopen en ons voucher laten zien dan is het antwoordÑ ¨sorry, no coche )auto=. Hoe laat er dan wel een auto is weet hij niet. We gaan verder niet in discussie, maar direct naar het kantoor van de resiagent aan de overkant. Erwordt wat over en weer gebeld en ze gaan toch iets regelen. Uiteindelijk rijden we om half twaalf naar het Hotel om onze bagage in te laden. Zonde van het oponthoud. Wat hadden rond deze tijd al bijna in Vinales kunnen zijn. Op de snelweg is bijna geen verkeer. Oldtimer taxi´s, wat oude vrachtwagens en een enkele fietser. Langs de kant van de weg en bij viaducten zie je veel Cubanen staan die mee willen liften. De Bus verbindingen zijn slecht of voor hun niet betaalbaar. Waar zijn die goede ideeën Fidel. Ik zie vel gelijkenissen met het vervoer op Flores vorig jaar. Ook hier in Cuba zie voor personenvervoer omgebouwde vrachtwagens en ze zitten propvol. En dat met die hitte. In Havana zie je wel veel bussen, maar op het platteland is het toch slechter geregeld. In Cuba is het gebruikelijk om één of meerdere lifters mee te nemen. Halverwege de rit naar Vinales en een tankstop worden we door een als agent uitziende persoon aangehouden. Hij spreekt redelijk engels en zegt dat de bus waar de mensen bij het viaduct inzaten pech heeft gekregen. Of we plek hebben voor één persoon en of we die mee kunnen nemen tot de afslag van Vinales. Veel plek hebben we niet in onze KIA piccanto, maar er kanwel iemand achterin zitten. Het is een jongen van rond de twintig. Hij vertelt over zijn studie in Havana en zijn werk op een tabaksplantage. Op de plek waar hij er uit moet wil hij ons bedanken voor de rit door ons uit te nodigen bij het huis, dan kunnen we meteen zien hoe ze de sigaren maken en ook kopen voor een ´good price´. Nou dat aanbod slaan we af. Hoe ze die sigaren rollen dat geloof ik wel. Uiteindelijk komen we dan na een rit van 180km aan bij Hotel Los Jazmines. Hoog gelegen op een heuvel en met een prachtig uitzicht over de vallei van Binales met de machtige ´Olifantsruggen´. De kalkrotsen, want dat zijn het, zijn 150 miljoen jaar geleden ontstaan. Het is net een prehistorisch landschap. De grote rotsen zijn bedekt met heel veel planten. In het dal zelf groeit de beste tabak van de wereld. Niet op het moment dat wij hier zijn, want de oogst is in Januari en dan begint het fermentatie proces wat enkele maanden duurt. Door het oponthoud in de morgen hebben we niet veel tijd om het dal verder te verkennen. We nenem een lekkere duik in het zwembad bij het Hotel en ook de Mojito laten we ons weer goed smaken. Volgens de reisgidsen is er in het dorp Vinales een goed restaurant La Oliva.....en inderdaad we hebben er heerlijk gegeten. In het donker rijden we terug naar het Hotel en merken meteen waarom je ´s avonds in het donker niet meer moet gaan rijden. De wegen zitten vaak vol met gaten, die je dan te laat ziet of er lopen loslopende honden of mensen langs de weg. Fietsers rijden er zonder licht. Ondanks het slechte begin van de dag hebben we vandaag weer een moois stuk van Cuba gezien.

• 21 Juni 2015 - 08:06

Carin:

Ondanks dat ik thuis in NL zit ben ik nu ook weer op vakantie in Cuba ! geweldig wat kan jij schrijven. Het is of ik achter in de Kia Picanto zit.

• 21 Juni 2015 - 09:14

Yvonne:

Jammer inderdaad van dat oponthoud ! Maar leuk om te lezen dat jullie dag uiteindelijk een goeie was.
    Dapper dat jullie een 'lifter' hebben meegenomen. Peter en ik zouden het niet gedaan hebben, stel je voor.....
    Helemaal zeker zal je het nooit weten maar het kan een manier zijn om klanten naar de sigarenverkoop te krijgen, natuurlijk. Maar goed, jullie hebben een local gesproken en daar waarschijnlijk weer het e.e.a. door geleerd. Ik ga snel het volgende verslag lezen.
    XXX

• 21 Juni 2015 - 10:09

George:

Je hebt precies dezelfde ervaringen als ik toentertijd. Ik had vanuit Nederland een auto gehuurd, maar moest daar bij het verhuurkantoor (slechts 1 kantoor aanwezig op het gehele vliegveld) op de parkeerplaats ruim 4 uur op wachten.; overdag in de snikhete zon. Maar als je wegliep, was de kans groot dat een ander "jouw"auto zou krijgen. En inderdaad ook onderweg aangehouden door een politieman, die je "vraagt" om 1 lifter mee te nemen. Maar de lifter was een heel vriendelijke man, die naderhand een logie-adres wist te regelen in het stadje waar we wilden overnachten. Jullie ook veel plezier verder.

• 23 Juni 2015 - 23:59

Lia:

Jeetje, zo maar een lifter meenemen die wirdt "aangeboden" door een "agent", net als Yvonne zou ik hem denk niet meegenomen hebben. Maar goed, jullie hebben het overleefd en gaan vrolijk, hetzij met vertraging, verder!
    Die toestand 'savonds in het donker op de weg komt mij wel bekend voor; slecht wegdek, pikkedonker(geen straatverlichting) mensen en dieren op de weg, niet altijd een pretje. Rijd maar voorzichtig!