Sancti Spiritus - Reisverslag uit Sancti Spíritus, Cuba van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu Sancti Spiritus - Reisverslag uit Sancti Spíritus, Cuba van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu

Sancti Spiritus

Door: Fred van der Ven

Blijf op de hoogte en volg Joke & Fred

24 Juni 2015 | Cuba, Sancti Spíritus

Vandaag hebben we veel kilometers moeten maken. Van Santiago de Cuba rijden we terug naar ongeveer het midden van het het eiland. Naar de plaats Sancti Sprititus. De stad behoort tot de zeven oudste plaatsen van het land. Gesticht in 1514. We verblijven opnieuw in een koloniaal Hotel, Hostal del Rijo. Het hotel ligt aan een plein waar ook de oudste kerk van Cuba staat. Iglesia Parroquial Mayor. Bij binnenkomst in het Hotel moeten we plaats nemen aan een groot bureau en de receptionist schrijft ons in. Door deze hele sfeer en opstelling van stoelen en bureau vraag ik hem of hij ook ambtenaar van de burgerlijke stand is. Het lijkt namelijk net of hij ons in de echt gaat verbinden. “Nee zegt hij, dat is niet zo, maar nu we het toch over trouwen hebben” ......hij geeft ons kamer 11, hij noemt het de bruidsuite. Er staat een groot tweepersoonsbed en ook in dit Hotel proef je de sfeer van koloniale tijden.
Hoewel Joke wel weer een restaurantje in een boekje heeft gevonden blijven we toch in het Hotel eten. Er waren slechts twee kamers bezet en bij het diner is het dan ook erg rustig. Na het eten maken we zoals gebruikelijk weer een klein rondje door de binnenstad. Via het voetgangers gebied die met marmer is bestraat (de Indepencia Sur) lopen naar het Parque Serafin Sanchez. Volgens mij zit de halve stad op de vele bankjes op dit plein. Net als in Spanje ook veel kinderen op straat. Een aantal krijgen van de ouders fiets les. We lijken op dat moment de enige toeristen op het plein te zijn en als we op een bankje zitten vraagt men een aantal keren aan ons waar we vandaan komen. Uit Holanda.....en ze associeren dat meteen met voetbal en Honkbal. Nee, ze zijn niet vergeten dat we Cuba een keer hebben verslagen met honkbal tijdens de wereldkampioenschappen. De rest van het stadje bekijken we morgenochtend want we hebben dan niet zo’n lange rit naar Remedios.