Gorilla's 3 - Reisverslag uit Kisoro, Oeganda van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu Gorilla's 3 - Reisverslag uit Kisoro, Oeganda van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu

Gorilla's 3

Blijf op de hoogte en volg Joke & Fred

07 Augustus 2013 | Oeganda, Kisoro

Het is vandaag de dag van de Gorilla trekking. We hebben er lang naar uitgekeken en nu is het eindelijk zover. De rugzakken hebben we gisteravond al klaar gemaakt. Drie liter water per persoon, snicker en mars (in Kisoro gekocht), een paar sultana's, regenkleding en natuurlijk de camera's. Onze reisgroep is gesplitst en gaat naar verschillende Gorilla groepen. Wij vertrekken om zeven uur naar de Nguringo groep. Een rit van tien kilometer. We komen er om acht uur aan. Hoezo slechte weg? Nadat onze permits zijn gecontroleerd en gecheckt met de paspoorten, we te horen krijgen wat je wel en niet moet doen, de porters onze rugzakken hebben omgedaan, gaan we om half negen op pad. De Nkuringo Gorilla's bevinden zich in het secundaire oerwoud. We gaan eerst dalen en moeten na het bezoek aan de Gorilla's weer terug omhoog. Vroeg in de morgen zijn er verkenners het gebied in gegaan die in contact staan met de Rangers. Nadat we ongeveer een uur hadden gelopen, het was niet zwaar, kwam er al een melding dat hun positie was bepaald. Ze zaten vlakbij. Bereikbaar binnen een half uur. Jemig wat waren we allemaal blij. We hadden ons ingesteld op een tocht van een paar uur en we waren er al bijna. Na een klein halfuurtje staan we vlakbij een vrouwtje met jong van ongeveer anderhalf jaar. Het jong is niet zo goed te zien. Nadat we op aanwijzingen van de Rangers ons verplaatsen stuiten we op een grote Silverback. Hij zit rustig om zich heen te kijken. De berg waar we op staan is behoorlijk steil. We lopen om hem heen en zijn ondertussen druk aan het fotograferen en filmen. Ik sta twee meter van hem af. We zijn niet bang, maar wel gespannen. De videocamera draait rustig door. Als steun sta ik met mijn rug tegen een boom. Naast mij moeten anderen op zij gaan om de Silverback, als hij zich naar beneden gaat verplaatsen, voldoende ruimte te geven. Plotseling richt hij zich en komt het kolossale beest in mijn richting. M'n hart bonkt en wat niet de bedoeling is doe ik toch....ik stap vlug zij en ga vlug achter de boom staan. Met één arm vast aan de boom en in de andere de camera laat ik hem aan mij voorbij gaan. Nog geen halve meter zat er tussen ons in. Als ik mijn arm zou strekken kon ik hem aanraken. Wauw, zo had ik me het niet voorgesteld, maar nu achteraf heel blij. We volgen de Silverback naar beneden en zien nog en paar ander dieren uit de groep. Nadat we een uur om ze heen hebben gecirkeld mochten we nog wat laatste foto's maken en gingen we terug omhoog. Langer zou ook niet hebben gekund want de berg was voor ons veel te steil geworden om ze verder te kunnen volgen. Om twaalf uur waren we weer terug bij het Ranger station. We omhelzen elkaar na zo'n geweldige tocht. Na nog een korte toespraak door een Ranger en de uitreiking van de certificaten vertrekken we. Bij terugkeer bij de lodge gaan we eerst eens bijkletsen over hoe iedereen het zoal heeft beleefd. Het andere deel van onze reisgroep is naar het primaire deel van het oerwoud geweest en komt om half vijf terug. Zij moesten eerst stijgen in het oerwoud en hebben de Gorilla groep in dat deel pas na vier en een half uur ontdekt. Het hoogtepunt van onze reis is achter de rug. Ons rest nog een paar mooie dagen. Morgen is het alweer donderdag en vertrekken we naar Lake Bunyonyi............wordt vervolgd.

• 09 Augustus 2013 - 09:37

Cora:

Geweldig! Wat een belevenis voor jullie.

• 09 Augustus 2013 - 10:25

Wil:

Wat een verhaal GEWELDIG!
    Ik voelde je spanning, heerlijk geschreven!

• 09 Augustus 2013 - 10:34

Yvonne:

OMG.... Wat zal dat spannend zijn geweest ! En voor Joke ook natuurlijk ! Je denkt dan al gauw aan Bokito, tóch ?
    Maar wat zal je mooie beelden hebben, Fred. Fantastisch toch dat jullie dan het geluk hadden om al zo snel de gorilla's te zien. Jullie krijgen gewoon wat jullie verdienen.
    Hebben jullie overigens gezien dat jullie reisverslag al 18585 keer bekeken is ? Is het openbaar ?
    Geniet nog maar heerlijk van de laatste dagen van de reis.
    Liefs,
    Yvonne

• 09 Augustus 2013 - 10:40

Fred Van Der Ven:

Ja, het is openbaar. Er staan toch geen geheimen in, haha.

• 09 Augustus 2013 - 11:28

Kiki:

Wat een super mooie ervaring! Angstig,adembenemend en super gaaf!

• 09 Augustus 2013 - 11:41

Barbara:

Zooo, echt blij voor jullie. Deze ervaring zullen jullie niet vergeten. Wel spannend geschreven Fred, Inderdaad, alsof je er bij bent geweest.
    Nu lekker bijkomen.

• 09 Augustus 2013 - 11:42

Roelof & Martha:

Jambo Fred & Joke,

Dit moet inderdaad wel het hoogtepunt van de reis zijn geweest, geweldig goed beschreven ervaring.
    Wist niet dat je zóóóóóó dichtbij kon komen bij deze 'collega's'. Ben nu wel erg nieuwsgierig geworden naar je foto's/ film.
    Geniet er nog van.
    Groetjes, M & R

• 09 Augustus 2013 - 20:52

Erik:

Cool, maar was vast niet zo spannend als toen met die hyena's die koeien bleken ;-)

• 09 Augustus 2013 - 22:27

Rona :

Gaaf, gaaf gaaf!! Wat een avontuur! Leuk om jullie verslagen te lezen! Groetjes Rona

• 10 Augustus 2013 - 02:04

ANNEKE:

wauw zoooo gaaf schitterend om te lezen kreeg er kippenvel van whaaaa veel plezier xxxx

Verslag uit: Oeganda, Kisoro

Fred & Joke in Oeganda

Dit is het land van de dichte wouden, gorilla's en chimpansees, maar ook van savannelandschappen met leeuwen, zebra’s en giraffen. Uganda heeft een paradijselijke natuur, een zeer hartelijke bevolking en staat hopelijk garant voor een rondreis vol avontuur bij de bron van de Nijl.

This is the land of dense forests, gorillas and chimpanzees, but also of savanna landscapes with lions, zebras and giraffes. Uganda has a natural paradise, a very cordial population and is hopefully guarantee a trip full of adventure at the source of the Nile.

Esta es la tierra de los bosques densos, los gorilas y los chimpancés, sino también de los paisajes de sabana con leones, cebras y jirafas. Uganda tiene un paraíso natural, una población muy cordial y espero que se garantiza un viaje lleno de aventuras en la fuente del Nilo.

Aquesta és la terra dels boscos densos, els goril · les i els ximpanzés, sinó també dels paisatges de sabana amb lleons, zebres i girafes. Uganda té un paradís natural, una població molt cordial i espero que es garanteix un viatge ple d'aventures a la font del Nil

این سرزمین جنگل های انبوه، گوریل و شامپانزه، بلکه از مناظر دشت بی درخت با شیر، گورخر و زرافه است. اوگاندا دارای یک بهشت طبیعی، جمعیت بسیار صمیمی است و امیدوارم تضمین یک سفر پر از ماجراجویی در منبع رود نیل.