Het Doolhof - Reisverslag uit Camagüey, Cuba van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu Het Doolhof - Reisverslag uit Camagüey, Cuba van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu

Het Doolhof

Door: Fred van der Ven

Blijf op de hoogte en volg Joke & Fred

21 Juni 2015 | Cuba, Camagüey

De volgende koloniale plaats van onze reis is Camaguey. We hebben een rit van 255km voor de boeg. Even buiten Trinidad stoppen we bij een uitzichtpunt over de valle de Los Ingenios. Een klein klimmetje naar boven en onder het genot van een lekker bakje koffie genieten we van het uitzicht. Ongeveer10km verder maken we nog een stop bij het landgoed Manaca. met een voormalige slaventoren en marktplein. Op deze markt werden vroeger de slaven verkocht om te gaan werken op de suikerrietplantages. De toren is er nog, maar op het plein verkopen ze nu kunstnijverheid.
Onderweg maak ik tijdens het rijden een fout. Ik sta niet helemaal stil bij een onbewaakte overweg. Ze zijn in Cuba bijna allemaal onbewaakt en nadat ik de overweg passeer worden we aangehouden door een politieagent. Normaal is de prent 80CUC, maar kan het ook zonder ticket regelen en moet hem 40CUC betalen, wat volgens mij direct in z´n eigen zak verdwijnt. Na nog een aantal uren over slechte wegen komen we aan in Camaguey. We hadden al gelezen dat de straten daar een doolhof zijn en dat je eigenlijk een fietstaxi vor je uit moet laten rijden. Die hebben we niet nodig. Het navigatie systeem brengt ons weer precies voor de deur va het hotel. Dat de huizenblokken hier niet rechthoekig zijn is een bijzonderheid in Latijns Amerika. Ze hebben de stad vroeger zo gebouwd om de piraten in verwarring te brengen. Dat is niet echt gelukt. Degene die er nu last van hebben zijn de toeristen als ze verdwaald zijn en het is nu dus meer een nadeel dan een voordeel. Na te zijn ingecheckt nemen we eerst verfrissing en gaan dan vast een stukje van het centrum verkennen. Bij het parque Agramonte drinken we koffie bij Cafe Ciudad. Het cafe hangt vol met historische foto´s van de stad. De Belgische koffie die op de kaart staat, cafe Belga, is echter op. Een stukje buiten het centrum ligt Plaza del Carmen. Op het plein staan mooie bronzen beelden van Martha Jimenez. We bezoeke ook haar atelier en galerie. Beroemd is haar schilderij van de drie fluisterende, roddelende vrouwen.Op het plein staan in brons ook vier stoelen, waarbij op drie een vrouw zit in Brons. Op de vierde stoel gaat Joke zitten en terwijl ik het film gaat ze in het Spaans mee zitten kleppen. In de diverse reisgidsen zoekt Joke altijd naar leuke restaurantjes. Rond een uur of acht gaan we naar La Isabella. €! wat in de reisgids betekent waar voor je geld. Het restaurant is echter vol en we gan het een uurtje later nogmaals proberen. Dat uurtje kunnen we op het terras voor het Hotel zitten terwijl op het plein de salsa muziek klinkt en er een aantal zangers optreden. Veel liedjes gaan over de liefde en Papa. Het is tenslotte vaderdag. Ook hier in Cuba. Rond halftien doen we een nieuwe poging bij het restaurant en er zijn een paar tafeltjes vrij. Het eten is voortreffelijk en ooki de Vino Blanco, die het duurste van de avond blijkt te zijn is verfrissend. Aan een tafeltje naast zit een man in het gezelschap van een vrouw, die gezien haar leeftijd zijn dochter zou kunnen zijn. Ik raak met hem aan de praat en het blijkt een Canadees. Voormalig Hockeyer en hij was bij de Olympische spelen in Beijng coach van het Canadese Hockey team. Vroeger heeft hij vaak tegen Nederland gespeeld. Ook in Amstelveen. In zijn tijd vond hij Ties Kruize de beste speler. De vrouw aan zijn tafeltje blijkt inderdaad niet zijn dochter maar zijn veel te jonge vriendin. Hij komt een paar keer per jaar in Cuba. het is voor hem maar 3,5 uur vliegen. Om nog even terug te komen op de fles wijn, die was 15CUC, terwijl we samen voor het eten maar 12CUC moesten betalen. Op het terras voor het Hotel is het nog gezellig en hoewel we morgen behoorlijk wat kilometers voor de boeg hebben hebben we nog geen zin om te gaan slapen. Het is nog veel te warm

• 27 Juni 2015 - 08:55

Barbara:

Zie het helemaal voor me. Joke op dat plein.
    De Spaanse lessen komen nu wel van pas.
    En wel goed uitkijken bij die overgangen.
    Maar je hebt de agent ook een goede dag
    Bezorgd.

• 27 Juni 2015 - 09:13

Yvonne En Pter:

Geen idee of je dit leest natuurlijk want als je nauwelijks internet hebt of er voor moet betalen, ben je toch minder online.
    Maar goed, leuk verslag weer hoor. De boete die je kunt 'afkopen' is bekend. Veel toeristen hebben daar wel eens mee te maken gehad.
    Waarschijnlijk heb je dit verslag pas in een andere plaats kunnen uploaden, want er zit bijna 5 dagen tussen. In ieder geval is het goed om te lezen dat jullie lekker genieten van alles wat je ziet, tegenkomt en meemaakt.
    We zijn ook heel benieuwd naar de foto's !
    XXX

• 27 Juni 2015 - 10:46

Carine En Pierre:

fijn om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben.
    Cuba lijkt me een land om ook eens te bezoeken maar ik kan geen spaans zoals Joke !!
    Geniet er nog van!!!

• 27 Juni 2015 - 11:34

Roelof & Martha:

Hallo Fred & Joke,
    Wij genieten weer van jullie verhalen, het lijkt wel of ze steeds uitgebreider en gedetailleerder worden, een pluim hiervoor. Ondanks jullie enthousiaste verhalen staat Cuba nog steeds niet op ons (virtuele) lijstje met nog te bezoeken landen, maar misschien, ...... ooit .........
    Groetjes, M&R

• 27 Juni 2015 - 21:59

Carin:

Ik schrok bij het stukje........onbewaakte overgang............zag al een trein aankomen PFFFFFF

Heerlijk genoten weer van dit verhaal.
    Jullie genieten volop!