Gorilla's 2 - Reisverslag uit Kisoro, Oeganda van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu Gorilla's 2 - Reisverslag uit Kisoro, Oeganda van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu

Gorilla's 2

Blijf op de hoogte en volg Joke & Fred

06 Augustus 2013 | Oeganda, Kisoro

We hebben het vandaag rustig aan gedaan. Om 9 uur ontbijten en met twee busjes naar Kisoro. Een klein deel van de groep is om vijf uur vertrokken voor de vulkaan wandeling. De verwachting is dat ze om 7 uur weer terug zijn. Op tijd voor het avondeten. We arriveren om twaalf uur bij Travelers rest. Een plek waar Dian Fossey in het verleden ook regelmatig is gesignaleerd. Binnen nog de sfeer van de jaren zestig, maar we zien geen herinneringen aan de Dian Fossey periode. Ze was in die tijd ook niet zo geliefd bij de plaatselijke bevolking, die leefde van de handel in apen en vooral de Gorilla's. De handen van een Silverback leverden goud geld op en werden gebruikt als asbak. Gruwelijk. Gelukkig is er een hoop veranderd. Na een kop heerlijk Arabica koffie bestellen we vast de lunch voor half drie en gaan het stadje in. Kisore is echter identiek aan plaatsjes van dezelfde grootte. Een lange weg met aan weerszijden allerlei huisjes waarin kleine winkeltjes zitten. Erg armoedig is het wel. Veel mannen die bij elkaar zitten en, zoals we bijna overal hebben geconstateerd, de vrouwen meestal het werk laten doen. We moeten vandaag ook weer even pinnen. Er is één bank waar de pasjes het doen en we zijn weer een half miljoen rijker. Na een prima lunch rijden we terug naar Nshongi Lodge, waar we om tien voor zes aankomen. We frissen ons nog even op en gaan na de borrel met z'n allen aan tafel. Nou ja, niet met z'n allen, want de Vulkan beklimmers zijn er nog niet. Het blijkt allemaal erg tegen te zijn gevallen. Van de zeven hebben drie voortijdig afgehaakt en om drie uur zijn de andere vier de afdaling begonnen vanaf de top. Uiteindelijk zijn ze allemaal om tien uur terug bij de lodge. Allemaal volledig kapot. Pijnlijke benen, knieën. Het is heel zwaar geweest. Ze hebben er zeven uur over gedaan om de top te bereiken en na een korte rust om drie uur naar beneden. Om half acht zijn ze beneden (het is dan al bijna donker) en daarna nog ruim twee uur in het busje over een weg die overdag al niet prettig is. Het enige licht onderweg zijn de koplampen van het busje. Onze beslissing gisteren om niet mee te gaan is de juiste gebleken. Morgen wachten de Gorilla's en iedereen moet om half zes uit de veren........wordt vervolgd.

• 09 Augustus 2013 - 10:23

Yvonne:

Inderdaad dus goed dat mullie het rustig aan gedaan hebben ipv de vulkaanbeklimming. Zéker als je ongetraind bent, niet verantwoord.
    Ik herken het 'rondhangen' van de mannen en vrouwen die werken wel. Zowel in Turkije als in Marokko zagen we dat ook toen we daar met de camper rondreden. Van Griekenland weet ik het niet meer zeker maar volgens mij was het daar ook. En de lange straten met aan beide kanten kleine winkeltjes is precies eender.
    Maar wat jullie mooie natuur- en andere ervaringen betreft kan ik niet meepraten.
    XXX

Verslag uit: Oeganda, Kisoro

Fred & Joke in Oeganda

Dit is het land van de dichte wouden, gorilla's en chimpansees, maar ook van savannelandschappen met leeuwen, zebra’s en giraffen. Uganda heeft een paradijselijke natuur, een zeer hartelijke bevolking en staat hopelijk garant voor een rondreis vol avontuur bij de bron van de Nijl.

This is the land of dense forests, gorillas and chimpanzees, but also of savanna landscapes with lions, zebras and giraffes. Uganda has a natural paradise, a very cordial population and is hopefully guarantee a trip full of adventure at the source of the Nile.

Esta es la tierra de los bosques densos, los gorilas y los chimpancés, sino también de los paisajes de sabana con leones, cebras y jirafas. Uganda tiene un paraíso natural, una población muy cordial y espero que se garantiza un viaje lleno de aventuras en la fuente del Nilo.

Aquesta és la terra dels boscos densos, els goril · les i els ximpanzés, sinó també dels paisatges de sabana amb lleons, zebres i girafes. Uganda té un paradís natural, una població molt cordial i espero que es garanteix un viatge ple d'aventures a la font del Nil

این سرزمین جنگل های انبوه، گوریل و شامپانزه، بلکه از مناظر دشت بی درخت با شیر، گورخر و زرافه است. اوگاندا دارای یک بهشت طبیعی، جمعیت بسیار صمیمی است و امیدوارم تضمین یک سفر پر از ماجراجویی در منبع رود نیل.