Dag 20/21/22 - Rinjani trekking - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu Dag 20/21/22 - Rinjani trekking - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu

Dag 20/21/22 - Rinjani trekking

Door: FvdV

Blijf op de hoogte en volg Joke & Fred

23 Juni 2014 | Indonesië, Lombok

Na het ontbijt komt onze gids en drie porters, die ons de komende drie dagen gaan begeleiden. In een pick-up worden we om acht uur naar het startpunt gebracht. De eerste uren gaat het geleidelijk omhoog door savanne achtig gebied, maar daarna begint het echt steiler te worden en heb ik meer stops nodig om bij te komen. We lopen van 1100 meter naar 2635 meter en dat valt niet mee met die hitte. Rond vijf uur komen we aan bij de krater rim waar we gaan overnachten. De porters zijn al boven en de tenten staan al klaar. Ongelooflijk wat die naar boven sjouwen en meestal op teenslippers. Ze waren door ons niet bij te houden. Eén van de porters is ook de kok en heeft een lekkere maaltijd voor ons gemaakt. Hierna zijn we meteen gaan slapen. De wekker gaat om twee uur in de nacht. Sneetje brood, kopje thee en dan met de hoofdlampjes naar de hoge krater rim waarover we naar de top gaan. Het eerste stuk is al zwaar. Steil en veel gruis. We zijn niet buiten adem, maar we voelen het in de benen. Het laatste stuk naar de top is verschrikkelijk. Twee stappen vooruit en één achteruit. Er zijn momenten dat ik denk ik ga het niet halen. Je benen willen af en toe niet meer. Joke loopt een stuk voor me en is rond kwart over zeven op de top. Ik volg een kwartiertje later. Wow, wat een ervaring. We maken er de gebruikelijke top foto's en dalen dan weer af. Het ontbijt wacht op ons. Op de terugweg begint het ook licht te regenen en moeten goed uitkijken als we langs het krater ravijn lopen. Om half tien zijn we weer beneden. Op dat moment bedenken we ons dat het een enorme prestatie is geweest. Van de afgelopen 24 uur hebben we ( met rusten erbij) 15 uur gelopen. Na het ontbijt dalen we af naar het kratermeer waar we onze tweede overnachting zullen hebben. Opnieuw een tocht van drie uur. Bij het meer staan de tenten weer klaar. De porters hebben ons onderweg namelijk alweer ingehaald. Na wat rusten gaan we ons ontspannen in de hotsprings. Lekker voor de spieren. Dag twee is ook weer voorbij en we hebben nu een wat langere nachtrust. Van echt rusten is geen sprake. De matjes zijn wat dun en we zijn vaak wakker. Elke oneffenheid ga je op een gegeven moment voelen. We vertrekken dag drie pas om zes uur :-). Door de regen vanochtend is in overleg met ons het reisplan gewijzigd. In plaats van bij een andere kraterrim omhoog te gaan en dan uren door het tropisch regenwoud te moeten lopen is besloten om dezelfde weg terug te nemen. Wel eerst omhoog, maar daarna langs de hellingen en het savanne gebied terug. Een goed plan. Rond drie uur zijn we terug in Bawa Nao, waar de auto klaar staat om ons in twee en een half uur naar de haven te brengen waar een vissersbootje klaar ligt om ons naar het eilandje Gili Meno te brengen. Qua weer is het inmiddels ook omgeslagen. Veel wind en er is hoge golfslag. Hierdoor kunnen we niet op de normale plaats aan land. Er zijn geen steigers en we moeten een kleine honderd meter tot onze knieën door het water lopen om op het strand te komen. Onze bagage is door een paar dragers uit de boot gehaald. Op het eiland nemen we het gebruikelijke vervoermiddel de Horse Car om ons naar de andere kant te brengen. De andere leden van onze reisgroep staan ons al op te wachten en zijn bijna net zo blij als wij dat we het hebben gehaald. Deze drie dagen waren zwaar, maar we hebben het gehaald. De vermoeidheid, de pijn in de benen die zijn we straks vergeten en dan zijn er nog steeds de foto's.

• 24 Juni 2014 - 17:47

Wil:

Pffffffff..... wat een verslag zeg en wat een trip.
    Klasse hoor en wat een conditie hebben jullie.
    Genoten van de verslagen, bedankt weer.
    Als je boekje maakt met jullie belevenissen met foto's, ben de 1ste die er 1tje wil bestellen.
    Geniet nog maar verder van deze reis.

• 24 Juni 2014 - 19:28

Chiela :

hoi Joke en Fred

super om jullie weer te volgen op jullie reis!!
    wat een trekking zeg. maar een uitzicht helemaal te gek!!!

groetjes van Sjoerd en Chiela

• 24 Juni 2014 - 19:37

Carin:

Wat kan ik nu nog zeggen.....................GEWELDIG ! PETJE (nou wel twee) af hoor !!

Wat zijn jullie samen een prachtig stel. Als ik al die foto's bekijk geniet ik alleen al van jullie zo samen die dingen allemaal te zien doen !!

Zo leuk om met jullie weer mee op vakantie te mogen. Al die dingen die jullie meemaken en doen..........ik blijf het zeggen....GEWELDIG !

• 24 Juni 2014 - 20:31

Harry En Miranda:

wat een super belevenis. Wij genieten van jullie verhalen en zijn zo een beetje mee op reis. Nog veel reisplezier en geniet van de laatste dagen, enjoy. Voor Carine en Pierre: zo te lezen hebben jullie een hele mooie reis voor de boeg. Heel veel plezier.

groetjes van Harry en Miranda.

• 25 Juni 2014 - 00:29

Corina :

Lopen die dragers nou nog steeds op slippers ?? En ik had ze nog mijn bergschoenen gegeven!! Wel slim dat jullie na het toppen in de krater zijn gebleven. Wij mochten diezelfde dag aan de andere kant,de krater rand weer omhoog klimmen. Pffff ik wordt nog moe als ik er aan denk. We wensen jullie nog goed weer op Gili Meno en een goede en veilige terugreis.
    Groetjes Erik en Corina

• 25 Juni 2014 - 09:39

Carine En Pierre:

een heeeeeeeeeeeeeel dikke proficiat !!!!!!

Wij zijn apetrots op jullie dat jullie die zware trekking gehaald hebben ( wij begrijpen precies wat jullie bedoelen met " mijn benen willen niet meer mee").

Geniet nog van jullie laatste dagen en rust maar lekker uit !!

• 27 Juni 2014 - 10:09

Barbara:

Maar je hebt het wel gehaald. Moet een geweldige ervaring zijn geweest.