Dag 4 - Watublapi - Reisverslag uit Maumere, Indonesië van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu Dag 4 - Watublapi - Reisverslag uit Maumere, Indonesië van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu

Dag 4 - Watublapi

Door: FvdV

Blijf op de hoogte en volg Joke & Fred

05 Juni 2014 | Indonesië, Maumere

De ochtend was voor ons zelf. We hadden de wekker vroeg gezet, maar zaten uiteindelijk pas om 09.30 aan het ontbijt. Daarna met de snorkel spullen naar het strand. Koraal hebben we niet gezien, die plekken komen nog wel tijdens de reis, maar toch wel wat mooie vissen en gekleurde zeesterren gezien, waaronder een paar fel blauwe soorten. Na de lunch zijn we vertrokken naar het authentieke in de bergen gelegen weversdorp Watublapi. In dit dorpje worden de befaamde ikat-sarongs gemaakt. Een zeer arbeidsintensieve weefmethode. We konden het gehele proces zien. Vanaf het spinnen van de katoen, het kleuren met indigo, tot het werken aan het uiteindelijke resultaat....de sarong. Toen we het dorpje in kwamen werden we welkom geheten door de stam oudste en kregen we eerst een schaaltje met een paar ingrediënten waar je als een soort pruimtabak op moest kauwen. Lekker? Nee, verschrikkelijk smerig. Op het schoteltje lag ook een sigaret. Tabak gerold in een stuk bananen blad. Met een houten stok en een houtwol werd vuur gemaakt om je sigaret aan te steken. Ook dat roken ervan was geen succes. Goed dat ze later de Mascotte vloeitjes hebben uitgevonden. Na dit alles werden er door een aantal dorpsbewoners dansen opgevoerd en bij de laatste dansen vroegen ze een tweetal vrijwilligers om mee te doen. Ik schoof natuurlijk Joke naar voren en zij kwam later dan ook, na te zijn aangekleed als danseres in ikat-sarong mee naar voren. Een jongen uit onze groep hadden ze uitgedost als krijger. Ik heb alles mooi vast kunnen leggen met foto en video. Na te zijn uitgezwaaid door het dorp vertrokken we naar een project waar allerlei gebruiksvoorwerpen van plastic afval werden gemaakt. Het plastic afval is wereldwijd een groot probleem en dus ook hier op de kleine Sunda eilanden. Onze gids had geregeld dat we er ook konden eten. Aan een lange grote tafel op het strand konden we weer genieten van allerlei Indonesische gerechten. Duur? Nee, voor 85.000rupi (€6,50) de man waren we klaar. Het eten is hier niet duur. De zon was inmiddels al onder gegaan en na het eten terug naar de Lodge. Op het strandterras bij de Lodge nog een lekker biertje voor we zijn gaan slapen.

• 06 Juni 2014 - 16:23

Lia In Zweden:

Staat je goed Joke die sarong!

• 06 Juni 2014 - 20:26

Carin:

Ja hoor Fred, durf je wel. Maar ja, anders hadden we natuurlijk niet die foto kunnen zien van Joke in de sarong. Maar...........Joke lijkt me ook wel iemand die dit soort dingen ook niet graag gemist zou hebben.

Geen onderwatercamera? zal een prachtig plaatje geweest zijn die gekleurde zeesterren enz.

Gebruiksvoorwerpen van plastic afval.............foto?