Dag 5 - Mama Belgique - Reisverslag uit Maumere, Indonesië van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu Dag 5 - Mama Belgique - Reisverslag uit Maumere, Indonesië van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu

Dag 5 - Mama Belgique

Door: FvdV

Blijf op de hoogte en volg Joke & Fred

06 Juni 2014 | Indonesië, Maumere

Na het ontbijt zijn we naar een oud vissersdorpje gereden waar nagenoeg alle huizen op palen zijn gebouwd. Er zijn wel normale straten, nou ja normaal, gewoon verhoogde zandpaden. Soms was het onder de huizen schoon, maar meestal een grote bende van afval. Afkomstig van de mensen zelf of aangevoerd door de zee. Honden, geiten, varkentjes.....alles liep tussen de huizen door. De oorspronkelijke bewoners komen van Makassar, waar men dezelfde traditionele huizen bouwen. Iedereen was erg vriendelijk en jong en oud wilde graag op de foto. Een gespierde visser ging er echt even voor staan als een bodybuilder.:-) De kinderen jutten elkaar op en moesten ook even zichzelf terugzien en dan was er altijd weer die glimlach. Het bezoek aan dit vissersdorp stond niet in de planning van de reisorganisatie, maar dat is weer het voordeel van een lokale gids. Hierna hebben we het weeshuis bezocht van Maria Stella Maris, beter bekend als mama Belgique. Een onderwijzeres afkomstig uit een goede Belgische familie, maar in de jaren zestig vond dat ze meer met haar leven moest en dan met name hulp aan kinderen in derde wereld landen. Na enkele jaren in Belgisch Congo te hebben gewerkt is ze uiteindelijk op Flores terecht gekomen. Mama Belgique is inmiddels 79 jaar en heeft op Flores zes weeshuizen. Na de kleuterspeelzaal en de gebouwen te hebben bekeken hebben we ongeveer een half uur met een kopje thee naar haar levensverhaal mogen luisteren. Het is dat onze gids op een gegeven moment aangaf dat we verder moesten, anders was ze zo nog een uur doorgegaan. Inspirerend, vol humor en ook zelfspot. Een eenvoudige lunch hadden we aan het strand. Drie keuzemogelijkheden: bami goreng, mie goreng of rijst met vis. Onder de palmbomen, prachtig uitzicht op de blauwe zee en de in de verte gelegen eilanden. Hierna reden we nog een paar uur door de bergen met af en toe wat oponthoud door wegwerkzaamheden. Eind van de middag kwamen we aan in de Kelimutu Eco Lodge. Prachtig gelegen met mooie huisjes tegen de berghelling. Tijdens het avondeten zaten we weer gezellig met z'n allen aan een lange tafel. Na het eten zoekt iedereen het bed op want morgenvroeg vertrekken we om vier uur voor een tocht naar de kratermeren van de nog actieve Kelimutu vulkaan.

• 07 Juni 2014 - 20:18

Barbara:

Hoi Fred en Joke,

zie nu pas jullie reis verhaal. (zat in ongewenste info) maar nu zal ik het bij houden. Altijd leuk om te lezen en mooie verhalen. Succes bij de vulkaan.
    Liefs,
    Barbara

• 07 Juni 2014 - 21:16

Rien:

wauw mooie trip weer, geniet er van !

• 07 Juni 2014 - 21:44

Yvonne:

Tot nu toe al een hoop gezien en gedaan. Jullie krijgen weer een hoop indrukken te verwerken. Leuk om te lezen ook, hoor.

• 08 Juni 2014 - 05:48

Carin:

Wat een mooi verhaal weer. Ik denk dat dit allemaal zo snel op elkaar volgt dat je thuis pas gaat relativeren wat je allemaal meegemaakt hebt. 6 weeshuizen op Flores.............pffff. Dit keer geen mooie strand- en andere natuurfoto's maar zeer zeker prachtige foto's van de kinderen. Zouden zeker niet misstaan op een Unicef kalender !

Kijk uit naar het volgende verhaal weer.

• 08 Juni 2014 - 15:26

Fred:

We zijn maar in één weeshuis Carin :-)